Parliamo di Jerry – Simon om musiken

Det är ju lite tråkigt att bara babbla själv hela tiden. Därför tänkte jag börja fråga lite folk om ett viktigt ämne: Jérémy Ménez. Och allt som har med honom att göra. Parliamo di Jerry!

Nästa gång kanske vi får direktkontakt med Paris, men först frågade jag min man i Frankrike, Simon Bank. Det vill säga, nu har han åkt hem men han är i alla fall där mycket.

En mycket stor anledning till att vi tycker så mycket om Jérémy är ju hans musikintresse och hiphop-air.  Så, Simon om musiken:

Det är ju tydligt viktigt för Jérémy var han kommer ifrån – han har valt tröja 94 som numret på området där hans hemort Vitry-sur-Seine ligger. Utanför Frankrike fattar ju folk inte vad det betyder, så: hör du talas om Vitry i Frankrike – och vad förknippar man då namnet med?

– Jag ska inte påstå att det är ett namn som studsar mellan väggarna i vardagssamtalet, men det finns två saker som gör att jag känner till Vitry: Rohff och Ménez. Och känner man till dem så ger schablonbilden sig själv; banlieu, cité, rappare och fotboll, betong och kravaller.

– Grejen är att det där förstås är sant, till en del. I det franska intellektuella samtalet har det, som på de flesta andra håll, funnits två debatter kring förorten i allmänhet och Vitry i synnerhet. Den ena har handlat om våldet, segregationen och – rätt mycket – om kvinnosynen och våldet mot kvinnor. Den andra debatten har varit en kontradebatt, eftersom den första debatten har varit så jävla exploderande. Självklart kan man ge bilden av les banlieus som tuffa miljöer med stora problem – men om det är den enda bilden så blir det stigmatiserande och tomt.

113 är ju också från Vitry. De har varit och hejat på Jerry på Olimpico och han figurerar i en låt på deras nya skiva. ”J’porte le numéro 94 comme Jérémy Menez.” Vilka är 113, och hur coolt är det att Jérémy är med i deras låt?

– Ah. Just det. 113 också. Det där är riktigt bra grabbar. Jag såg dem på Mosebacke för fem år sen, i en helt fantastisk spelning. Nån gång mitt i konserten drog ett par killar ur publiken upp på scenen och dansade som om det inte fanns nån morgondag. En av dem hade PSG-tröja. Det var fint. 113 är ett av alla parisiska hiphop-kollektiv, och ett av de mest uthålliga. Maghreb-beats blandat med klassisk förortslyrik. Jag tycker att de är helt fantastiska.

Jerrys favoritlåt är Tonton du Bled. Jag tycker också om den mycket. Vad har du för relation till låten?

– Det var brorsan som drog med mig till 113-spelningen. Jag har för mig att han sålde in det genom Tonton. Jag visste inte vad le bled var, nu önskar jag att jag kunde använda det trovärdigt i mitt eget liv. ”Vad gjorde du i helgen?”, ”Äh, inte mycket. Drog hem till Kinna, hängde i le bled”.

Upplever du att rap fortfarande bara är en förortsgrej i Frankrike eller har den blivit en bredare musikform än så?

– Publikt är den ju definitivt bredare än så. Även om Frankrike i det stora hela fortfarande mest trillar dit på chansons (Carla Bruni, Grégoire) så är hiphopen oerhört utbredd och populariserad. Artisterna kommer däremot fortfarande från förorten, från Marseille och Paris, även om det finns lokalt stora rappare snart sagt överallt.

Vad är det som du själv gillar med fransk rap?

– Att den klarar balansgången att vara melodiös utan att bli schlager. Som IAM uttryckt saken: ”Le tempo libère mon imagination, me rappelle que ma musique est née dans un champ de foton” (Rytmen frigör min fantasi, påminner mig om att min musik föddes på ett bomullsfält). Om jag skulle plocka med mig tio rap-skivor till den där öde ön dit man tar med sig saker så skulle nio vara av franska artists och den tionde av Nas.

Att hiphop är stort i Frankrike – hur märks det när man går på fotboll i landet?

– Är man i Mars, i Nice, i Lyon så är ju fotbollspubliken till rätt stor del unga hiphop-grabbar. Det finns rätt många äktenskap mellan artister och klubbar, men det märks inte på matcherna. Däremot såg jag en match i Marseille häromåret när en av kurvorna fått tillstånd att använda ett soundsystem. När OM låg under med 2-0 drog de på musiken till max och riktade ljusen mot spelarna på planen. De fick inte ha det fler gånger.

Jérémy håller på PSG. Vilken musik hör ihop med dem?

– Skulle väl säga att det är Paris-scenen, utan att vara expert. OFX, Saïan Supa Crew, 113. Sen har de ju andra supportergrupper med andra agendor som säkert lyssnar på annan, lite vitare musik.

Vad är det som är så bra med Jérémy Ménez?

– Allt? Eller… jag har ju svårt för konstnärer, generellt, så hans stora svagheter (hans inre tvivel, hans sätt att välja fel ibland) ser jag mest som kvalitéer. I Roma är han viktigare än jag tycker Ranieri och Montella fattat. Jerry har farten och tekniken och en direkthet som egentligen bara Mirko har annars – och han är ju ännu mer opålitlig.

/Malena

8 reaktion på “Parliamo di Jerry – Simon om musiken

  1. ArDente

    Simon Bank har förstått det Ranieri och Montella inte fattat…Menez ger Roma den där extra dimensionen. Visst, han levererar kanske bara varannan match, men med honom kan Roma plötsligt skapa chanser ur intet.
    Om killen bara aveva er fiuto der gol…

    Svara
    1. ilcalcioalcorso Inläggsförfattare

      oscar.s.,

      Visst gör hon det Lady Malena. Hon spelar ju längst fram i il CaC. Du känner till det gamla calcio-ordspråket? Corso sempre in corsa, corso sempre capolista …

      wilbacher,

      Fullständigt väntad, men ändå så icke-självklar. Malena i en pecorino romano. Benvenuto Simon! Il CaC non e quel’ club …

      ArDente,

      Jag har förstått det Ranieri och Montella har fattat … Menez ger inte Roma den där extra dimensionen. Han levererar inte ens varannan match, och med honom skapar inte Roma de där chanserna ur intet. Killen har inte ens er fiuto der gol …

      /Borell

      Svara
    1. ilcalcioalcorso Inläggsförfattare

      ArDente et al,

      Appropå Vucinic, ojämnhet och den där eländige Ménez som den där eländiga Malena gillar.
      På eurosport.se finns det några få (tycker i alla fall jag) tvingande regler. Order om ni så vill. En av dem handlar om att man bör/måste skriva ”Kungen av Montenegro” om Vucinic när så är möjligt. Och handlar det om rubrik, desto bättre. En person på redaktionen har valt att inte lyda och hon heter Lady Malena. Såklart. Det är därför hon jobbar på eurosport.se och är en omistlig och fantastisk del av il CaC. Fel och spelförståelse i ett. Che bello!!!

      oscar.s.,

      Min del av ll CaC lyssnar på något italienskt istället. Typ Quartetto di Lucca. Jag är oerhört skeptiskt till det mesta som har med Toscana att göra, men har du hört kvartetten? Inte direkt anno 2011, men det har du redan förstått. Det svänger så in i helvete …

      /Borel

      Svara
  2. oscar.s.

    Kan inte direkt påstå att jag är medveten om att ha hört il Quartetto, men anno 2011 finns det ju som tur är många sätt att åtgärda det på.

    Annars håller jag mig också gärna på din sida alperna, den södra. Jag och Malena utgör t ex nog större delen av Co’Sang:s skandinaviska lyssnarskara.

    Svara
  3. ArDente

    Menez kommer bli en storspelare om han bara jobbar lite mer med avsluten och med positivt tänkande.
    Under 2010, vår och och höst var han Romas bäste assistman. Borriello hade knappast gjort hälften av de 15 mål han gjorde fram till februari.
    När formsvackan kom för Menez i februari har också målen uteblivit för Borriello…

    Med en tränare som jobbar ännu lite mer med hans approccio och ger honom friare nycklar som trequartista blir han un fuoriclasse senza dubbio

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>